Wat is de waarde van een goed advies? Wat levert dat op? Wat is eigenlijk een goed advies? Het is niet echt mogelijk daar een éénduidig antwoord op te geven. Het antwoord zal mede afhangen van de persoon, de situatie en van het product of de dienst die wordt geleverd.
Neem nou het plannen van een vakantie. Voor een eenvoudige trip zal je misschien niet naar een reisbureau gaan om advies in te winnen. Ga je een lange reis maken naar bijvoorbeeld Azië en Zuid-Amerika, dan heb je waarschijnlijk meer informatie en advies nodig. Voor een expeditie door het hooggebergte van Nepal doe je er bijna zeker goed aan om je goed te laten informeren en adviseren door een gespecialiseerd reisbureau.
Maar wat is nu een goed advies?
Stel: je hebt hardloopschoenen nodig. Misschien kijk je eerst wat rond op internet. Je leest je in en bekijkt reviews. Je vraagt je hardloopvrienden naar hun ervaring.
Vervolgens heb je een aantal opties om tot een aankoop te komen:
- Je koopt via internet de schoenen bij de goedkoopste aanbieder. Je hebt immers je huiswerk goed gedaan. Omdat je niet helemaal zeker bent over de maat bestel je twee maten. Retourneren is toch gratis. Je bent toch niet 100% zeker van je zaak. Voor de zekerheid bestel je ook nog een paar schoenen van een ander merk, waar je ook goede dingen over hebt gelezen.
- Je gaat naar een grote winkel, waar ze allerlei sportspullen verkopen tegen aantrekkelijke prijzen. Ze hebben daar waarschijnlijk ook jouw merk. Maar mogelijk net niet het model dat je zoekt, maar dat neem je dan op de koop toe. Je verwacht verder geen uitgebreid advies. Dat vind je niet zo erg, want jij weet best goed wat je wilt.
- Je gaat naar een sportzaak in de stad. Ze hebben daar een brede keuze van diverse merken en modellen. Ook hebben ze regelmatig mooie aanbiedingen. Meestal slaag je ook wel bij deze winkel. De verkoper vraagt wat je wensen zijn en geeft op die basis advies.
- Of je gaat naar een lokale speciaalzaak. Ze nemen daar altijd ruim de tijd en hebben aandacht voor je. Ze kennen je zelfs bij naam. Je betaalt daar wel iets meer, maar je gunt het de lokale ondernemer ook. Er is sprake van een vertrouwensband – een goede relatie. De verkoper vraag je niet alleen naar je wensen, maar hij weet ook dat je 3 jaar geleden met skiën een zware blessure hebt opgelopen. Je hebt toen je kniebanden afgescheurd en het was nog maar de vraag of je weer goed zou kunnen hardlopen. Hij vraagt hoe het nu met je gaat en hij weet wat het weer actief kunnen zijn voor jou betekent. Dit neemt hij mee in zijn advies. Omdat hij je kent en weet wat belangrijk voor je is, komt hij ook tot een ander advies als het merk en model schoenen dat jij in gedachte had. “Dit zijn de schoenen die het best bij jou passen”, zegt hij. Vervolgens legt hij uit waarom dat zo is. Hier krijg je goed advies!
Met al deze opties heb je een kans dat je schoenen zal vinden, die passen. Zou je een professional vragen wat de beste optie is, dan zal hij je zeker doorverwijzen naar de lokale speciaalzaak. Zij kunnen echt goed bepalen met welke schoenen jij optimaal zal lopen.
Gabriël kun je vergelijken met die speciaalzaak. We zijn adviseurs die houden van ons vak en van onze klanten. We kennen onze klanten en weten wat hun wensen zijn. Maar nog meer dan dat kijken we naar wat echt belangrijk voor hen is. Wat drijft hen, waar staan ze voor? En zijn er ‘blessures’ uit het verleden waar we rekening mee moeten houden?
We zijn graag een partner en een coach, die helpt bij de invulling van belangrijke keuzes in het leven.
Ken je mensen die je zo een advies gunt? Gabriël loopt graag mee!
Deze blog is geschreven door: Bas van der Marèl